Skip to main content

Hormon Penting

Assalamualaikum...

Ada yang stress di tempat kerja?
Tugasan yang melambung-lambung mesti memberi kesan negatif kepada kita pada hari tersebut.
Kalau kita bekerja dalam keadaan tergesa-gesa, tertekan, kelam kabut macam lipas kudung ... 
Perasan tak yang waktu itu denyutan nadi dan jantung kita berdegup dengan sangat kencang?
Sebenarnya jantung dan nadi sedang mengepam darah  kita dalam keadaan yang tak stabil. 
Keadaan ini boleh menyebabkan kita menghidapi darah tinggi dan migrain
Otak dan minda kita juga tak mampu bekerja dengan baik dan boleh menjejaskan kesihatan kita.
Sebab itu akan nampak murung, tak happy, dan cepat marah.

Gambar diGoogle

Bila fikiran kita berada dalam keadaan yang bersih, jiwa akan menjadi tenteram, badan akan merasa tenang sekaligus minda kita dapat berfungsi dengan baik dan sihat.

Jadi, ambillah waktu untuk berehat sekejap bila kita sudah mula berasa keadaan menjadi terlalu tertekan. 
Tinggalkan meja kerja sebentar. 
Keluar berjalan-jalan melawat kawan-kawan sepejabat yang lain. (Jangan lama-lama itu mengular namenya). Sambil jalan-jalan tu, tarik nafas dalam-dalam dan menghela dengan panjang. 
Pernafasan seperti ini akan menambahkan kandungan oksigen yang dibekalkan ke otak. 
Menyapa kawan-kawan dengan senyuman, bertegur bersenda gurau bergelak ketawa akan menghasilkan hormon endorfin (hormon yang melahirkan rasa bahagia, rasa seronok, rasa positif). 
Hormon ini yang membuatkan minda dan badan kita lebih cerdas dan cergas.

Gambar diGoogle

p/s : Mungkin lepas ni, Cik Semut perlu menyusun waktu untuk
pergi spa,facial, hair treatment, manicure pedicure, hehehe!



Comments

  1. my fren kan ada sorang ni ari2 nmpk murung n lemah..pelik btul..mcm puasa lak dia ari2..;D

    ReplyDelete
  2. dah tanya dia, puasa ke tak... kalau nampak dia murung, cube2 lah ajak dia berbual ke... kua jalan2 ke... Cik Semut pun penah wat cam tu kat sorang kawan Cik Semut yang nampak cam murung, last2 dia happy.... itu yang kita nak.. =)

    ReplyDelete
  3. kalau hormon x tentu bahaya kan..rasa nk marah nangis..semua ada tau...

    ReplyDelete
  4. ye btol tu... yang pasti kalau kita bersenam pun hormon endorfin tu boleh keluar.. ia sangat bagus utk kita... jumpe kawan2 lama ke... =)

    ReplyDelete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.