Skip to main content

JANGAN TAK TAHU...PATUT AMBIL TAHU

Assalamualaikum kawan-kawan...
Entri hari ni sempena Hari Jumaat di Ramadhan yang mulia... Sudikah korang membaca atau memandang sebelah mata saja? Atau buat-buat tak nampak...(skip pada entri yang lain)... Moga hati korang masih terang dan bersih daripada segala nafsu jahat yang menggelapkan hati... aminn


Cuba tanya diri kita, agak-agaknya pernah tak kita menyakiti hati orang lain? Pernah kita melampaui batas? Pernah kita berimaginasi kotor? Pernah kita bercakap dan buat sesuatu  yang tidak betul  sehingga menjadikan kita semakin jauh dengan Allah.  Tetapi itulah kita manusia, takkan lari dari kesilapan dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita. Insyallah dapatlah dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Dugaan Allah silih berganti, berat dan ringan, sakit dan pahit, semuanya ujian untuk menunjukkan kasih sayangNYA kepada kita. Bersyukurlah kerana Allah memerhatikan kita dan memberi peluang untuk kita dekat dengan Pencipta, Ya Rabbul Izzati.

Oleh itu kawan-kawan hendaknya kita selalu menjaga 7 sunnah Nabi setiap hari.
 
Pertama :

TAHAJJUD, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.
 
Kedua :

Membaca AL-QURAN sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3 Qul, atau ayat Qursi.
 
Ketiga :

Jangan tinggalkan MASJID terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkatan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.
 
Keempat :

Jaga SOLAT DHUHA, kerana kunci rezeki terletak pada Solat Dhuha. Yakinlah, kesan Solat Dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.
 

Kelima :

Jaga SEDEKAH setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.
 
Keenam :

Jaga WUDUK terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhuk. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhuk  senantiasa ia akan berasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia Ya Allah".
 
Ketujuh:
Amalkan ISTIGFAR setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.
 

Cik Semut : "Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir pelbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme. Selamat beramal kawan-kawan"

Comments

  1. tq atas peringatan..bulan puasa ni kita kena rajin buat amal ibadah..:)

    ReplyDelete
  2. luqeem ~ insyallah...same2 lah beramal ibadah di bulan mulia ni... =) terima kasih sudi bace.. =)

    ReplyDelete
  3. Nice sharing..
    Thx utk peringatan ini..saling ingat menginagti antara kita.. ^_^

    ReplyDelete
  4. terima kasih share cik semut...insyaALLAH akan buat setiap sunah beliau

    ReplyDelete
  5. lyly ~ ingatkan saya juga ye...

    merahitujambu ~ same2 lah kita ye, moga bertambah2 berkat hidup kita.. aminn

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah ini satu peringatan yang bagus.. insyaAllah akan diamalkan tanx for sharing dear ;)

    ReplyDelete
  7. thanks for sharing dear..
    kadang2 kita terlupa..
    dan byk pahala bg org yg mengingatkan..
    :)

    ReplyDelete
  8. nazirah ~ same2 kite mengingatkan, buat tambah pahala kita ye

    =d= ~ sesame, ade ape2 info, sharing lah dgn cik semut ye... =)

    ReplyDelete
  9. kita guna photoshop laa dear..tpi sy dgr ramai pakai paint n photoscape

    ReplyDelete
  10. selalu jugak sakitkan hati orang lain. sobs.


    nice share. ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.