KLIK KLIK

1.11.11

Dasar Penipu!!!

Ini style omputeh, korang yang Melayu tu jangan la buat. Tak de faedahnya pun...


: Dasar penipu!!!
: Tak serik-serik kau nak tipu aku ye!
: Aku punyalah jujur dengan kau!
: Ini yang kau buat kat aku ye!!
: Sampai akhirat pun aku tak kan maafkan kau!!
: Aku sumpah kau jadi pinochio baru tau!
: Biar semua orang tahu betapa panjangnya hidung kau!

Amacam lakonan aku? hehehe, ada gaya macam Pelakon Wanita Popular tak?
Sebenarnya aku nak cerita pasal PENIPU ni...

Kamu rasa apa tujuan menipu tu?
Untuk menyelamatkan diri daripada mengakui kesalahan dan kelemahan diri?
Untuk menjaga perasaan orang? 
Untuk mengelak daripada merumitkan keadaan?
Tipu sunat?
Aisssh..... nampok sangat menipunye!
Mana ada istilah tipu sunat, tak de pon...
Kitab mana yang kata ade tu, habaq mai sat.

Tipu lah aku kata aku tak pernah menipu.
Aku mengaku aku pun pernah tipu...
pernah kene tipu...
aku yakin yang semua orang pernah tipu dan menipu...
sebab tu wujud lagu Tipah Tertipu 
Tipah tertipu tertipu tertipah...
Tapi kamu semua pun tahu yang menipu ni dosa kan...
Dosa kecil pun, kalau banyak-banyak menipu boleh jadi banyak, boleh jadi besar...
Aku pula dah ada teori baru yang membuatkan aku tidak menipu lagi...
Teori aku berbunyi... TIPU ITU PENAT.
Penat la nak cari helah, Penat nak mereka cerita, Penat nak memutar belitkan fakta...
dah tu buat apa nak susah-susahkan diri jadi PENIPU?
Tak payah menipu. Cakap je terus terang. Hakikat kebenaran itu memanglah pahit. Macam ubat.
Yang pahit tu lah sebenarnya penawar kehidupan.

Pepatah orang-orang tua, 
"Siakap senohong gelama ikan duri, Bercakap bohong lama-lama mencuri'
Nah, inilah jadinya lepas aku baca artikel  berita harian online pasal budak 7tahun, 8tahun mencuri di 26 kediaman! Mengucap panjang aku. Apa nak jadi dengan generasi kita akan datang ni kalau sekarang ni dah macam-macam perkara yang tak sihat kita dengar, kita baca, kita tengok.

Hah! Yang remaja nya pula, menipu gaya remaja. Bagitau mak ayah pergi tuisyen, rupanya pergi dating, memadu asmara sana sini yang jelek juga kita terjumpa di shoping kompleks, taman bunga, tepi sungai, pusat rekreasi malah ada yang menghabiskan duit mak ayah yang kononya pergi membeli buku rupanya menyewa hotel murah. Begitu maju generasi aku. Waktu seronok tak ingat DIA yang mencipta kita, tak ingat mak ayah yang membesar dan berkorban untuk kita, bila dah memboyot baru ingat semua tu. Tapi apa guna. Ada yang akal panjang mencari helah dengan MENIPU. Menambah lagi dosa yang ada. Ini yang jadinya mcam cerita pasangan terlanjur ni. 
Yang kesian tuh! tuh! baby dalam kandungan tu!! Macam mana nasib masa depan dia?
Generasi negara kita akan datang tuh!

Dah banyak dengar, 
Dah banyak tengok,
Dah banyak baca....
Cerita yang tak sudah-sudah ni...
Di mana puncanya...

Aku doakan kalian yang sedang membaca ni dijauhkan dari segala PENIPUAN dan MENIPU. Moga hidup kita semua dirahmatiNYA. Aminnnn

13 comments:

  1. Amin..semoga kita tk mudah di tipu dan menipu...:)

    ReplyDelete
  2. msa zaman jahiliah dlu slalu tipu tp skrg bila dh bsar, dh pndai brfikir, dh jrg mnipu..klau ad pun, ad sbb2 dy..tp klau boleh nk hilangkn trus prktaan tu dri hidup :)

    ReplyDelete
  3. zatiey ~ mudah2an... doa untuk kawan2 jugak ni...

    Farhana ~ saya setuju tu... =) kalau boleh mmg nak hilangkan terus.. tapi kdg2 ada jugak sebab yang terpaksa... yang pasti lebih kepada kebaikan.

    ReplyDelete
  4. semoga kita di lindungi org2 begitu....
    cuba SF... bgi akak..ok2 aje... :)

    ReplyDelete
  5. amin...

    tak suka kena tipu n menipu...sekali org tu tipu ila..xkan caya dah..ehehhe

    ReplyDelete
  6. dila ~ harap2 begitu lah.. mcm mana anak cucu cicit kita nanti...

    ReplyDelete
  7. ila honeybunny ~ betol tu.. cik semut pun susah nak percaya org yang dah mula menipu ni...

    ReplyDelete
  8. menipu mmg penat..
    penat nk cover..^^

    ReplyDelete
  9. tipu dosa..mati msuk api neraka..

    heee..

    ReplyDelete
  10. betul laa tu tak ada istilah tipu sunat sebenarnya.
    yg ada sama ada bercakap benar atau lebih baik diam saja.

    ReplyDelete
  11. saya cello 191~ betol tu penat nak cover...baik tak payah kan.

    ReplyDelete
  12. Juliet_iRa ~ haa tu lah pasal kan...
    tak baik! tak baik!

    ReplyDelete
  13. Ayie Abas ~ tu lah yang sebenarnya..
    nak ngan tak nak je... =)

    ReplyDelete

Klik Sekali