Skip to main content

Doa Pagi dan Petang : Sila Baca

Assalamualaikum...
Apa khabar rakan blogger dan pembaca sekalian...
Chewah, macam ramai je, heheheh

Sedikit perkongsian dari Cik Semut hari ini.

"Mengapa orang sekarang lebih banyak mengalami gangguan jiwa? Penghuni di hospital-hospital sakit jiwa kebanyakannya golongan terpelajar dan bekerjaya. Golongan kelas atasan (memililki harta yang banyak) tapi jiwa mereka kosong. Semua benda rasa belum mencukupi walaupun telah memiliki segala-galanya. Negara maju bukan Islam contohnya banyak berlaku kes bunuh diri. Negara kita sendiri dah macam-macam kes pembunuhan. Lebih menyedihkan bila ada golongan Melayu dan Islam itu sendiri yang jadi mangsa dan  pembunuh. Kenapa ini berlaku?"


Sebagai peringatan kepada diri sendiri juga sebagai perkongsian kepada pembaca sekalian  pada pendapat Cik Semut masalah diatas adalah disebabkan satu faktor besar iaitu ceteknya ilmu pengetahuan tentang agama. Mereka yang terjebak dalam masalah ini selalunya orang yang mengabdikan diri dengan ilmu pengetahuan dan membuang agama dari diri. Iman itu sangat penting dalam diri manusia wahai kawan-kawan. Kalau kita tak ada iman di jiwa, kita tak kan dapat ketenangan, tak kan tenteram, tidak akan bahagia dan tidak ada perasaan reda. Kita akan sentiasa rasa runsing, celaru dan keliru.. Masa inilah syaitan durjana itu menghasut kita. Cik Semut rasa semua orang pun tahu hal ini kan.


Kalau hal ini berlaku kepada kita, cepat-cepatlah tersedar dan atasi. Antara salah satu usaha itu adalah pesanan daripada Nabi SAW agar mengamalkan doa pagi dan petang bagi mengatasi masalah jiwa antaranya seperti diriwayatkan oleh Abu Daud, daripada Abu Sa'id al-Khudri r.a iaitu :

Allahumma inni a'uzubika minal hammi walhazan. Wa'a'uzubika minal 'ajzi wal kasal wa'a'uzubika minal jubni wal bukhli, wa 'a'uzubika min ghalabatid daini waqahrir rijaal.

Maksudnya : "Ya, Allah aku berlindung kepada-Mu daripada rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepada-Mu dari beban hutang dan penindasan orang."

~~Amin Ya Rabb~~


Sebagai usaha menjauhkan diri daripada perasaan ketidakstabilan emosi yang akan membawa kepada kecelaruan minda dan kegalauan hati. PERCAYALAH : sekali kita baca doa di atas, hati dan jiwa kita akan rasa tenteram sangat. Wallahu'alam.

SELAMAT BERAMAL.


Comments

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Hadiah & Perempuan

Assalamualaikum... Bloggers AND Readers sekalian... Macam mana semangat hari ke-3 di tahun baru ni... Moga semuanya sihat dan ceria.. Interframe sikit kat sini. Perempuan & Hadiah. Cik Semut rasa perempuan dan hadiah memang tak dapat dipisahkan. Saling mencintai.. chewah! Dengan kata mudah. Perempuan memang suka dapat hadiah... Betul tak? Tak kisah dari siapa pun.... Mak ayah? Kekasih hati? Kawan-kawan? Betul tak? Tunggu je birthday, anniversary, hari kenduri kahwin.... Perempuan memang teruja nak buka hadiah kan... sila ke blog Henchik Hensyem yang suka bagi hadiah Tapi Lelaki?? Cool je... mungkin dalam hati excited tapi ego, so cover lah sikit kan... Atau lelaki lebih suka memberi hadiah, dan melihat penerima hadiah tersenyum sampai ke telinga? Mungkin itulah hadiah paling bermakna untuk lelaki? Cik Semut teka saja... Tak dapat nak tafsir hati lelaki ni.... ..minta lelaki lah yang jawab persoalan ini ye, Sebenarnya Cik Semut nak minta panda