Skip to main content

Kisah Coke & Maggi

Assalamualaikum

Sudah lama tak update blog. 
7 hari Cik Semut ke negeri Terengganu.
Jadi Fasilitator untuk Kursus Jurulatih Seni Budaya Negara.
Alhamdulillah semuanya dah selesai dengan jayanya.
Seronok berada di bumi Darul Iman itu.
Lain entry la Cik Semut cerita pasal tu ye.

Ada kisah yang lebih penting Cik Semut nak kongsi dengan korang.
Coke & Maggi al-kisahnye...

Ini cerita sebenar yang diceritakan oleh seorang cikgu Cik Semut.
Bukan untuk mengaibkan keluarga beliau tapi sebagai ikhtibar untuk kita semua.
Lagipun korang tak kenal siapa cikgu Cik Semut tu kan...

Curi dari fadily


Kisahnya macam ni.
Kamarul (bukan nama sebenar) merupakan seorang anak muda yang sangat kacak rupanya. Seorang anak bongsu berusia 21tahun yang sangat bijak dan menjadi harapan keluarga. Suatu hari berlaku salah faham diantara Kamarul dengan ibunya yang menyebabkan Kamarul merajuk. Tapi rajuknya lama hingga 7hari dia tidak keluar dari biliknya. 

Ibunya pula tidak mengendahkan Kamarul. Tidak mengendahkan bukan bermaksud tidak sayang. Tapi seorang ibu menyangka anaknya itu selamat berada di dalam bilik. Tidak turun ke mana-mana. Dia beranggapan Kamarul masih marah, dan pasti Kamarul akan turun bila hatinya dah sejuk nanti. 


Nampak sedap, tapi kesannya? Gambar curi kat Suzie

Selama berada di dalam bilik, Kamarul tidak berbuat apa-apa melainkan melayari internet. Dia hanya akan keluar dari bilik bila terasa lapar pada malam hari diwaktu ibu dan ayahnya tidur. Dia masih enggan bersemuka dengan ibunya. Makanannya pada jam 2-3 pagi adalah MAGGI sahaja. Ibunya juga yang belikan maggi itu. 

Tak kan dia tak lapar sepanjang siang hari dalam bilik? Betol tak? Tapi rupanya, Kamarul hanya minum air Coca-cola sahaja. Ayahnya yang belikan. 

Ye, selama 7 hari di dalam bilik, Kamarul hanya minum Coke sepanjang hari dan makan Maggi sekali sehari di waktu malam.  Merokok atau tidak itu, tidak pasti kerana tidak menjumpai puntung rokok atau bau asap rokok.

Coca-cola ada baik buruknya
Selepas 7 hari, korang tahu apa yang berlaku?
Teruna kacak lagi bijak itu meninggal serta merta.
Sebelum meninggal, Kamarul terasa sakit di bahagian dadanya. Dia menjerit-jerit nama ibunya. Bila ibunya masuk ke bilik, dilihat Kamarul sudah rebah dengan darah yang banyak keluar dari mulut. Biliknya penuh dengan botol Coke di merata-rata.Tidak terkira berapa botol besar yang Kamarul minum untuk1 hari. Kamarul kini sudah tidak bernyawa lagi. Dihantar ke hospital. Doktor mengatakan paru-parunya sudah rosak teruk. TAMAT.

Cukup la sampai di sini cerita Cik Semut.
Korang fikir-fikir lah yea.

# Kepada ibu, fahamilah anak-anak. Jenguklah anak-anak walau dikala mereka tidur. Tak salah kalau ibu mengalah. Anak akan ikut.
#Kepada anak, janganlah merajuk terlalu lama. Kalau tak bertegur 3 hari pun dah kira berdosa apatah lagi dengan ibu sendiri. Maaf itu akan melebur segala warna hitam dalam hati.
#Minuman bergas Coca-Cola, rasanya semua dah tahu mcm mana rasa gas dia kan... boleh menghakis gigi.  Malah sesuai digunakan membersih tandas. Banyak blog-blog cerita tentang keburukan dan kebaikan dia. Google saja.
#Maggi, makan segera tapi kalau selalu boleh memudaratkan diri. Segera juga 'pergi'.

Sama-sama kita menjaga diri sendiri. Masih ramai yang memerlukan kita di dunia ini.

Comments

  1. huihh,
    memang banyak sangat pengajaran dalam entry ni.

    thanks share citer ni.

    ReplyDelete
  2. berbuat baik la dgn ibu selagi hayat msih ada,...=)

    ReplyDelete
  3. bahayakan...
    jauhkan tu semua adalah lagi baik...

    ReplyDelete
  4. lapar pulak tgok maggie tu.. mengiurkan.. hihi ^^

    ReplyDelete
  5. okay lagi tertarik kepada gambar maggi . dah la on diet . sodap lak ai :(

    ReplyDelete
  6. makan sekali seharii biar betull Allahh dasatt

    ReplyDelete
  7. Huih mne tak nye. Perut kosong air gas

    jage diri sndiri tu pentng

    ReplyDelete
  8. Wah, cik semut jadi fasi? besttnyee.. terliur tgk meggi kat atas ni, da lama x makannn :)

    ReplyDelete
  9. touching juga cerita ni....

    betul, setuju dgn pengajaran kat bawah tu... :)

    ReplyDelete
  10. aku makan maggi + coke sekarang perut dah sakit

    ReplyDelete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.