Skip to main content

Rumah Kedah

Ini lah rupa bentuk rumah Kedah.


Kedah merupakan salah satu negeri yang terkenal dengan seni ukir selain daripada Kelantan, Terengganu dan Negeri Sembilan. Kenapa?
Sebabnya, Kedah merupakan salah satu negeri yang menjalinkan hubungan rapat dgn Patani. Suatu masa dulu, Patani ni sebuah negeri yang yang terkenal dgn pusat kegiatan seni ukir. Kalau tengok corak ukiran Kedah dan Patani, tidak jauh bezanya.

Seni ukir kayu dalam pembinaan rumah-rumah tradisional bukan sekadar hiasan malah ada fungsinya. Contohnya seperti ukiran tebuk yang diukir di tempat-tempat pengaliran udara yang memisahkan ruang dalam dengan ruang luar.

Ukiran-ukirannya lebih cenderung kepada bentuk-bentuk tumbuhan, geometri dan kaligrafi  (penghayatan seni keislaman).

Tapi sayang seribu kali sayang, rumah tradisional macam ni dah tak ramai yang nak bina lagi dah. Rumah sebegini yang ada pun jarang dipelihara betul-betul. Mungkin tukang kayu pun dah pupus daripada kalangan orang-orang muda (yang bertenaga & lebih kreatif) , kurang berminat, juga faktor keselamatan dunia hari ini yang membuatkan tingkap-tingkap dan pintu-pintu rumah tradisional macam ni dah tak sesuai lagi dah. Arkitek-artitek muda pun suka buat rumah kontemporari. Kononnya menggabungkan seni bina tradisional dan moden. Tapi tak salah pun. Mungkin ini sesuatu yang baru dan terbaik...

Mungkin untuk dirikan rumah, rumah-rumah yang dibuat daripada batu-bata, konkrit lebih mudah dibina berbanding rumah kayu. Penjagaan rumah batu juga lebih mudah tambahan pula isi rumah ramai dikalangan yang bekerjaya dan tidak sepenuh masa dirumah. Mungkin juga Malaysia ni dah kuang kayu-kayu bermutu tinggi akibat telah menjadi bahan mentah yang dieksport ke luar negara... Mungkinlah kaannnn...

Tapi bagi aku, seni ukir Melayu ni memang tinggi nilai budayanya. Sayang kalau tidak dijaga baik. Generasi hari ni pun agaknya ramai yang tidak tahu menilai hasil seni tangan ini. Kalau ada orang-orang tua yang masih ada, ambil la peluang ni. Siapa tahu kita ada bakat terpendam kan?

Aku ni terus terang memang tak pandai pun nak mengukir-mengukir ni, tapi aku memang sangat hargai ukiran orang dulu-dulu... Aku pernah cuba dan penah tengok dengan mata sendiri orang-orang tua membuat ukiran pada batang-batang pokok yang dipotong untuk dijual. Penuh teliti, kreatif dan pasti harus penuh kesabaran...  Cerewet juga, tapi hasilnya itulah. Sangat mengagumkan!

Kalau lah aku ada rumah macam ni.. rasa duduk rumah je... tak mahu keluar-keluar lagi dah... hehehe

Comments

  1. Cantikkk...
    Teringat pulak rumah kat kampung...

    ReplyDelete
  2. @mohd Faiz Mazlishah ~ yang bersih tu lah yang kagum tu...

    ReplyDelete
  3. @ainnoraini ~ cantik kan.. damai je rasa, bila nak balik kg ni?

    ReplyDelete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.