Skip to main content

Tips Kurangkan Lapar & Dahaga

Assalamualaikum.
 

Alhamdulillah hari pertama & kedua berpuasa hari tu jatuh pada hari Sabtu & Ahad. Hari cuti yang membolehkan kita raikan kedatangan Ramadhan sekaligus membuka puasa bersama ahli keluarga... Bersyukurkan dengan kesempatan dan nikmat kebersamaan ahli keluarga hari tu.

Hari ni kita kembali bekerja seperti biasa. Agak-agak nanti kita cepat lapar & dahaga tak? Di sini saya kongsikan sedikit tips. Insyaalalh amalan ini boleh kurangkan rasa lapar & dahaga dengan izin Allah. Insyaallah.


Pertama : Mesti sahur.
Ketika nak makan nasi, bacalah doa selayaknya sebagai seorang Islam.
Gumpalkan nasi sebanyak 3 ketul. Baca Surah Al Ikhlas 1 kali dan makan nasi segumpal. 
Baca lagi, makan lagi. Jadi3 kali lah kita baca surah Al Ikhlas. 
Dah habis 3 gumpal tu makanlah seperti biasa.

Kedua : Selepas makan sahurr.
Makan buah kurma 7 biji. Sebelum makan, bacakan selawat sekali dan makan sebiji kurma. Selawat  lagi dan makan kurma lagi. Sampailah 7 kali. Amalan ini adalah baik untuk orang-orang yg bekerja di tengah panas, seperti buruh kasar dan sebagainya. Kita boleh la amalkan.

Ketiga : Niat puasa.
Selepas lafaz niat puasa tu, hembus dalam air dan minum seperti biasa. Insyaallah kita akan bertahan lapar dan dahaga.

 

Khasiat  Surah Al-Ikhlas : Surah Al-Ikhlas merupakan ayat yg dapat menguatkan segala sendi dan tulang dalam badan kita dengan izin Allah swt. Buah kurma itu, 7 biji kalau kita makan dlm sehari, iblis tak kan dekat dengan kita. Dan ianya adalah amalan Rasulullah, selain dari memberikan tenaga. Tak semestinya bulan puasa, bulan-bulan lain pun boleh juga amalkan cara ini.

Cuba lah dengan izin Allah swt. Wallahualam.
 




 Terima kasih sudi singgah, sudi baca & sudi komen. 
^___^

Comments

  1. ooo, gitu.. leh apply ni besok..
    try.. kui3

    ReplyDelete
  2. ^_^ terima kasih utk perkongsian tips nih si cantik ^_^ sgt berguna utk diera

    ReplyDelete
  3. boleh praktiskan ni . bagus2 . nice sharing ! terima kasihh

    ReplyDelete
  4. sakinah yg dicari, namun shakinah yg ditemui,...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.