KLIK KLIK

20.11.12

Yang LEBIH berharga, LEBIH bahagia

Assalamualaikum...

Aku suka tengok gambar kahwin.

Aku suka tengok hasil-hasil kreatif jurufoto.

Aku suka tengok gelagat-gelagat pengantin yang sedang bahagia.

Aku suka melihat kemeriahan & pancaran wajah-wajah bahagia setiap yang menghadiri kenduri perkahwinan.



Tarikh Kenduri : 18 November 2012

Pelamin : Tiada
Bunga Tangan : Tiada
Meja makan beradap : Tiada
Hiasan bilik : Hanya langsir dan cadar sahaja. Tiada  yang hebat-hebat.
Semua biasa-biasa saja.
Sangat simple.

YANG LEBIH BERHARGA.
Saat itu,
Pengantin ambil lauk sendiri dan masuk makan kat dalam rumah dengan ayah pengantin perempuan.
Sebab kat luar dah penuh dengan tetamu dan rombongan pihak lelaki..
Ayah pengantin kurang sihat sikit..
Tambah pulak kat luar panas.
Masyaallah. Indah sungguh rasa ini.
Kata AjiYusop : "Lauk pengantin sama je macam orang lain, ambil sendiri lauk. Gulai nangka, kerabu mangga, ikan goreng, sambal belacan. Tiada ayam masak merah, tiada daging masak hitam, jauh sekali udang sanggul."

Menerima apa yang ada didepan mata.
Bersyukurlah.
Terimalah dengan hati yang terbuka.
Kita manusia sama saja
Yang beza cuma amalan di dunia.
Situasi dalam gambar ini, lain dari yang lain. Tidak seperti apa yang aku pernah lihat. Pernah rasa.
Aku tak kenal mereka.
Yang aku tahu mereka Islam sama macam aku. 
Aku doakan mereka ditetapkan imannya, dianugerahkan kebahagiaan dan rezeki yang melimpah ruah.
Sesungguhnya besederhana itu adalah yang terbaik.
Kredit gambar kepada jurufotonya : Pelawak Tulang
Katanya "gambar adalah kekal.. ia kenangan utk tunjuk kat anak2 dan cucu"

14 comments:

  1. tp skrg susah sgt2 nk jmpe yg cmnie .

    ReplyDelete
  2. wewww . tabikk la org buat gini .
    simpleeee sngat . :))

    smoga prkhwinan mereka hingga ke syurga .

    ReplyDelete
  3. itu lebih baik..kita buat apa yg wajib je..knduri wat mcm tu pon apa slhnye..cuma kita ni suka sgt pkir pe org akan cakap nti..lau buat mjlis mcm tu..pdhal yg lebih2 tu smua cuma adat semata..bukn tuntutan dlm Islam.kan.

    *kawen nti akan wat mcm ni jgk..xyah pelamin,knduri besar2..cuma saudara terdekat je =)*

    ReplyDelete
  4. sangat simple.. sekarang ni kalau kenduri kawen semuanya gah

    ReplyDelete
  5. seadanya janji bahagia,tak menyusahkan orang lain pula so orait je macam ni kan..

    ReplyDelete
  6. bagi akak ni benda biasa je..sebab akak dulu kawen pun macam ni..tak de pelamin bagai..makan pun sama macam tetamu lain makan..dalam pinggan plastik je..tapi kami bahagia sampai hari ni..

    ReplyDelete
  7. Simple dan sederhana..susah nk tgk cmni zaman skrg...

    ReplyDelete
  8. simple itu ringkas.. ringkas itu yg istmewa.. susah nk jmpa kndri mcm ni..

    ReplyDelete
  9. Sometimes simple is nice and more better ^__^

    ReplyDelete
  10. kita pun suka tgk gambar kawen org lain.hihi diri sendiri punya gambar,lambat lagi..bersederhanalah kita kan :)
    insyaAllah diberkati olehNya:)
    susah nak jumpa orang buat camtu kan?

    ReplyDelete
  11. Wahh sgt simple.. Dpt feel bila tgk gamba ni.. Nampak mcm pengatpntin bersyukur dan terima seadanya.. Yg penting diaorg bahgiakan.. Aminnn

    ReplyDelete
  12. Ini sememangnya kenduri paling sempoi dan rare pernah dibuat..


    jimat dan bersederhana... yang penting perkahwinan tue kan kan kan...

    ReplyDelete

Klik Sekali