Skip to main content

BUKAN SALAH KAUM TIKUS

OLOHH looohhhh... cuba tengok muka tak bersalah dia tu... Kesian je... comel je... telus je... 

Assalamualaikum... ~ ~ jawab dulu salam tu. Wajib kan..

Simple story yang aku nak share pasal penyakit Kencing Tikus ni.... atau dikenali sebagai LEPTOSPIROSIS. Ramai yang menganggap penyakit ini berpunca daripada kaum tikus sahaja. Salah ye kawan-kawan. Sebab penyakit popular yang boleh membawa maut ni, bukan hanya berpunca daripada kaum tikus sahaja, malah bangsa-bangsa haiwan yang lain juga yang dihasilkan oleh agen perkumuhan mereka.

Penyakit LEPTOSPIROSIS ini memang bahaya. Semua orang tahu, ianya boleh membawa maut. Tanda-tandanya lebih kurang macam simptom-simptom demam dengki tapi malah sedikit teruk daripada itu. 

Di bulan Ramadhan ni, banyak bazar-bazar kan... kalau pergi bazar tu nilai laa gerai mana yang bersih. Tak nak bagi pergi bazar, aku tak de hak laa kan. Masing-masing ada jadual hidup sendiri. Mungkin terpaksa pergi bazar sebab tak sempat masak ke... atau memang ada menu yang wajib ada waktu berbuka ke... siapa tahu kan. Sama juga dengan kita yang masak kat rumah. Pastikan dapur kita bersih. Bebas dari serangga dan haiwan-haiwan yang gemar selongkar tong sampah kita. 

Air kencing mereka bahaya walaupun di luar rumah. Mungkin dibawa oleh lalat yang hinggap ke meja makan kita. Siapa tahu, dan kita pun kadang tak boleh duduk 24jam di dapur nak pantau kan... Jadi KEBERSIHAN tu memang penting. 







"Mencegah lebih baik daripada merawat".

Comments

  1. mintak simpang lahh kalau terjangkit dengan penyakit ni :(
    takooottt ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.