Skip to main content

SURAU KECIL ITU...

Assalamualaikum.... ~~jawab salam tu wajib ye kawan-kawan.. =D

Daripada blog Travelog Hidayah

Aku nak cerita sikit ni. Semalam aku pi solat teraweh kat tempat baru. Surau di kampung aku. Selalunya aku taraweh di Masjid Besar... Tapi semalam mak mertua request pergi surau kampung je. Mak mertua tak larat nak jalan jauh. Aku tak kisah pun mana-mana janji dapat solat teraweh berjemaah. Dapat juga la aku kenal masyarakat kan.

Ok,itu mukadimah je, bukan nak cerita pasal aku pergi taraweh. Banyak perbezaan yang aku dapat waktu solat taraweh di Masjid Besar dengan di surau kecil ni.. Di Masjid Besar, siap jemput imam dari luar negara lagi. Slanga mereka tak sama mcm kita. Kepelbagaian itu membuatkan kita bersyukur dilahirkan dalam Islam. Keluarga Islam ada diseluruh dunia. Bahasa pengantar antara pihak masjid dengan imam luar negara tu adalah Bahasa Al-Quran iaitu Bahasa Arab, bukan Bahasa Inggeris. Subhanallah... 

Dimasjid besar, pelbagai peringkat usia aku jumpa. Daripada kanak-kanak, remaja, belia, dewasa dan warga emas. Ramai. Penuh satu masjid walaupun ada yang berjemaah sampai 8rakaat je, tapi masjid tetap penuh. Kalau siap 23rakaat taraweh termasuk witir, hampir pukul 11.00 juga laa selesainya. Warga emas majoritinya masih kuat. Masih boleh solat dengan sempurna. Alhamdulillah. Masjid Besar sangat selesa dengan keluasan, kebersihan dijaga, ada pengawal keselamatan malah ada kipas, ada air-cond.

Tapi di surau kecil tu, aku rasa sedikit sayu. Surau tu memang kecil. Kalau bahagian perempuan tu, aku rasa kalau dalam 30 orang tu dah macam dalam tin sardin dah padatnya. Panas... tapi di situ tak lokek dengan kipas. Aku agak sumbangan dari mana-mana pihak tu. Kipas kecil, kipas sederhana, bapak kipas pun ada! yang sekali tekan butang 1, dia punya pusing siap macam bunyi enjin tu. heheheh... tapi alhamdulillah. Banyak pahala orang yang bagi kipas tu kan.

Imam kat surau kecil tu orang kampung tu juga. Dewasa dalam lingkungan 50an. Menurut mak mertua aku, kalau imam tu tak ada, ada remaja dari Tahfiz terdekat yang akan mengimamkan solat. Kata mak mertua aku, imam kecil tu, baca surah panjang-panjang, orang-orang tua kat situ kadang tak berdaya. Kalau imam dewasa tu, laju juga laa, dalam 9.30/9.45 dah siap taraweh 8rakaat tu.

Di surau kecil ni, kanak-kanak tak sampai 10 pun, remaja langsung tak nampak. Yang ada belia mcm aku ni pun 2,3 orang je... selebihnya adalah warga emas. Warga emas tu pun nampak yang kurang upaya lagi dah. Yang solat duduk, yang bawak kerusi....ramai.

Itu yang aku nak cerita ni, melihatkan makcik-makcik tu, aku mula terfikir masa depan aku. Berdayakah aku diwaktu usia mereka nanti? Makcik-makcik tu sangat perlahan pergerakkan mereka, bila dapat duduk, terdengar keluhan kepenatan mereka tapi dibibir masih terukir senyuman. Subhanallah manisnya..... Melihatkan mereka membuatkan aku rasa semangat. Walaupun sudah tiada upaya mereka tetap semangat sehingga habis taraweh. Mereka seolah-olah memanfaatkan taraweh ini sebaik-baiknya, apatah lagi amalan2 lain yang kita tak nampak kan...

Aku yang masih sihat bertenaga ni, apalah sangat kalau nak challenge dengan mereka, kan. Tapi mereka membuatkan aku beringat diwaktu senang sebelum susah, diwaktu sihat sebelum sakit. Selagi ada kudrat ni lah kita nak strungle memohon keredhaan Allah dengan meningkatkan amalan yang sedia ada. Usia aku ni pun dah tak muda dah. Surau kecil itu mengajar aku erti hidup.

Sementara aku masih berdua dengan suami, masih ada ruang untuk aku sama-sama bertaraweh. Betullaa perancangan Allah tu, kalau aku ada anak sekarang, tak tau la macam mana. Kawan-kawan aku ramai yang tak dapat pergi taraweh tahun ni, sebab dah ada anak. Aku perlu bersyukur. Anak, siapa tak nak kan.. Usaha tu perlu, tapi Allah juga yang tentukan. Dia Maha Mengetahui. Doakan aku juga ye kawan-kawan.



 "Moga ada kesempatan untuk kita bertaubat dan terus beramal"

Comments

  1. surau dikampung yan dah moden ..ada demawan yang bagi duit membina surau baru....

    ReplyDelete
  2. surau dekat kmpg saya agak okay tempat dia, sbb letak aircond , tpi surau yg kecik ni lah yang best, sbb ukhuwah dia lg erat :)

    ReplyDelete
  3. Sy dan family selalu solat dekat masjid dan surau di tempat saya ni. Tapi lebih selesa pegi solat di surau sebab ada air cond dan penceramah2 nya best2. hihihi..Tapi solat mana2 pun sama je..kalau di masjid..ramai jumpa kawan2..seronok sikit solat..hihihi..tapi sy kagum dengan mak mertua sy dan kawan2nya..pagi tadarus, tengahri sampai ke petang masak untuk berbuka di masjid..malam pula terawih..pukul 11pm baru rehat..kuat betul kudrat mereka..umur dah dekat 60, 70 tahun.

    ReplyDelete
  4. Kdang2 org dewasa memlih skit klau bab trawehh. Nk imam dari luar yg bace sedap.. Hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.