Skip to main content

Cerita Motor yang Hilang.


Ni motor kawan baik aku masa zaman sekolah menengah dulu. 
Paling famous motor ni, sekaligus menjadikan kawan baik aku tu pun famous juga. 
Jangan marah ye bro Kamal Muadzam! 


Bukan nak cerita kisah motor hondacup yang famous ni, tapi ada cerita pasal motor. Gambar diatas adalah hiasan semata-mata ye kawan-kawan. Mengabadikan kenangan terindah zaman sekolah kat sini.


Boleh rujuk cerita Poligami.


******Cerita menarik perhatian aku bila Tuan Guru menceritakan satu peristiwa iaitu seorang lelaki yang kehilangan motosikal 6 bulan lalu dan baru bertemu dengan Tuan Guru.

Setelah kehilangan motosikalnya, lelaki tersebut kerap mengunjungi pawang serata tempat dan telah kerugian beribu-ribu ringgit, tapi motornya masih tidak dijumpai.

Satu hari dia jumpa Tuan Guru dan cuba meminta bantuan. Tuan Guru cuma minta lelaki tu zikir "Laillahhaillallah" selama 3 hari 3 malam.

Lelaki itu memberi alasan yang takkan sempat nak buat selama 3hari 3 malam kerana tuntutan kerja.
Tuan Guru mencadangkan dia untuk melakukan pada hari cuti, Sabtu, Ahad dan mengambil cuti hari Isnin. Maka lelaki ini bersetuju dengan cadangan tersebut. (3hari 3malam tu bukan laa sampai tak boleh mandi, makan buang air semua... semua tu boleh buat tapi lepas dah buat tu, sambung laa zikir semula....).

Selesai lelaki itu menghabiskan zikir pada hari yang ke3 itu... Dia terdengar bunyi bising di luar rumah, di buka pintu rumahnya dan ternampak motornya depan mata. Subhanallah.... (aku lupa mcm mana kejadian motor tu boleh sampai depan rumah, ada orang hantar ke, ada orang tetiba lalu depan rumah dia ke....). 

Kuasa Allah siapa yang boleh sangkal, Kun Faya Kun...

Kata Tuan Guru, kalau kita amalkan insyaallah kita akan rasai sendiri perubahan besar dalam diri kita. Inn shaa Allah.






"Maka, bertasbihlah  dengan memuji Tuhanmu dan mintalah kepada-Nya,sesungguhnya Dia Yang Maha Penerima Taubat. An-Nashr. Ayat 3.

Comments

  1. motor yg lucu.

    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.