Skip to main content

POLIGAMI

Assalamualaikum .... jawab dulu salam aku tu...

Ok... aku mengumpul segala kekuatan zahir dan batin untuk menaip entri pasal POLIGAMI ni.... Tajuk besar yang memang akan dibantah oleh ramai perempuan dan topik yang membuat lelaki senyum sampai esok pagi...

Minggu lepas, aku pergi kursus POLIGAMI ni.... anjuran Pusat Islam & Pembangunan Insan (PIMPIN) UMP. Dah lama aku tergerak hati untuk membuka minda aku dan lapangkan dada aku untuk menuntut ilmu ni... aku pun tak tahu apa yang menarik minat aku, bila difikir-fikirkan balik ini sebagai salah satu persediaan masa depan (kita tak tahu apa akan jadi hari esok kan. apapun mintak jauh laa kan...) dan ini pun salah satu tuntutan agama untuk menuntut ilmu. 



Perempuan mana suka berkongsi...
Lelaki mana tak teringin lebih satu isteri...
Itu lumrah hati.


Penceramah pertama bukan calang-calang orang iaitu Tuan Guru Shaikh Dr. Hj. Jahid bin Hj. Sidek Al-Khalidi. (klik kat nama Tuan Guru tu untuk biografi).


Banyak cerita dan petua yang Tuan Guru sampaikan, syukur alhamdulillah... In sya Allah mana yang aku boleh kongsi, aku kongsi kan bersama. 





Abaikan tulisan comot tu... majlis ilmu macam ni suka syaitan tergantung kat bulu mata. Mengantok je...... at least conteng-conteng dalam kemengantukkan ini lebih baik daripada masuk dewan terhangguk-hangguk, tersengguk-sengguk... kan..

Aku ingat lagi kata-kata Tuan Guru, POLIGAMI ni dibenci oleh kaum perempuan. Semua orang tahu kenapa perempuan tak suka poligami. Cuma katanya jangan laa melampau sangat membenci poligami kerana hal itu datangnya dari Allah yang membenarkan poligami. Kalau kita membenci poligami, sama macam kita membenci perintah Allah. Astagfirullah al-azhim... Mari istigfar banyak-banyak. Moga Allah ampunkan kita semua. Poligami ini sama pentingnya dengan hukum hudud. Dua-dua adalah daripada Allah. Dan kita tidak sepatutnya membenci. Poligami itu adalah rezeki dari Allah. Dan sebenarnya bukan senang untuk berpoligami. Insan yang terpilih je mampu berpoligami... kerana hanya hamba Allah yang mempunyai keimanan dan ketaqwaan yang tinggi layak untuk berpoligami. Poligami adalah tanggungjawab. Poligami itu BUKAN MASALAH tapi masalah poligami itu berpunca daripada MANUSIA itu sendiri. Allahu robbi...


Kepada suami yang ingin berpoligami dan kepada isteri yang bakal/telah dipoligamikan, aku tak mau taip panjang-panjang sangat. Boleh je baca kat nota pendek aku ni. Rumusan dari aku, Suami/Isteri sama-sama perlu tingkatkan keimanan dan ketaqwaan diri kepada Maha Pencipta. Dekatkan diri denganNYA, bermunajat kepada Allah. Insyaallah akan terungkai hikmahnya. Tapi kalau si suami saja mengada-ngada nak poligami, tanpa melaksanakan tanggungjawab kepada isteri yang sedia ada, risau akan menambah lebih banyak dosa daripada mengumpul pahala berlipat ganda. Tuan Guru pesan untuk memahami doa Qunut kerana itu doa itu terkandung 1000 hikmah.

Ikhlas itu adalah rahsia Allah.

Tuan Guru juga minta kita semua banyakkan selawat kerana selawat dipimpin oleh Allah dan Malaikat... selawat yang terbaik adalah selawat yang paling lengkap. 

Contoh : Allah humma solli wassalim wa barik alaih Wa ala alaih.



Pembahagian nafkah dari segi material, suami harus mengikut keadaan isteri (sebelum dikahwini), 

Contohnya 1:
Isteri pertama yang bekerjaya & high maintainane dengan isteri kedua yang surirumah dan sederhana.
Suami perlu melebihkan nafkah isteri yang pertama berbanding yang kedua. 

Contoh 2 :
Isteri pertama anak 2 orang. Isteri ke-2 anak 10 orang.
Suami perlu melebihkan nafkah isteri kedua berbanding isteri pertama.


Manakala dari segi giliran pula adalah mengikut waktu malam (tenggelamnya matahari hingga ke subuh) dan isteri boleh menuntut setelah waktu kerja suami. Contohnya suami habis kerja jam 9.00malam, makanya waktu giliran suami bermula selepas suami selesai pekerjaannya pada hari tersebut.


Sekian untuk malam ini sebab aku dah ngantok amat! hehehe





"Jangan mimpi buruk malam ni udah la yee..... seram jugak ni"




Comments

  1. taktao ler..MK rase poligami ni mcm tak perlu je..hehehe..satu sudah..hhehehe..kita kahwin sebab nak bina keluarga yang bahagia..meneruskan apa yang patut diteruskan..hehe..pendapat MK sje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat dgn pendapat bernas MKhairul Aminudin..

      Delete
  2. Petua hilangkan buncit, khas untuk ibu-ibu sahaja Tips Kurus tanpa kos

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum semut senyum..

    Perempuan bukan benci poligami tp lelaki skrg ni satu pun susah dia tanggung, masih x cukup itu ini dan isteri perlu bekerja utk bantu suami, ada hati sebut poligami? Hurrmmm lupakanlah..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..
    Setuju gak dengan MK..
    Kalau satu pun tak mampu nak tanggung, tak perlu ar nak poligami..

    ReplyDelete
  5. sebenarnya poligami ini indah.. jika kita amsing2 tau peranan dan tanggungjawab masing2

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum.. tak kena batang hidung sendr kita x rasa..no komen

    ReplyDelete
  7. Belajarlah poligami pada yang sudah berpengalaman ...lakukan secara baik-baik sesuai syariat Islam

    ReplyDelete
  8. Sekadar menuntut ilmu... ilmu itu kan tuntutan kita, lebih2 lagi berkaitan agama. Moga2 terkandung hikmah...

    ReplyDelete

Post a Comment

SSn1

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Restoran Sedap Weh betul-betul sedap ke?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Cerita kejadian semalam, Cha dan Fahmi datang jemput SS kat rumah. Katanya nak ajak makan di Restoran Sedap Weh. SS tak pernah pergi pun. Orang muda ni memang jauh kaki melangkah. Kat pelosok ceruk mana pun mesti akan sampai. Katanya mereka selalu juga makan di sini kalau ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang, Kuantan. Jadi, perjalanan dari Pekan ke Gambang yang mengambil masa lebih kurang 40 minit, berbaloilah untuk singgah sebentar di restoran ni. Sementara tu, sempat juga kami bincang program-program terdekat sepanjang perjalanan pergi dan balik.  Restoran Sedap Weh ni terletak di Jalan Pintasan Kuantan ( bypass ), Batu 7, Kuantan. Dibuka dari jam 11.00 pagi hingga 4.00 petang. Kami bertolak selepas Zohor. Jadi lebih kurang jam 2.30 kami sampai di restoran.