Skip to main content

Makanan Kegemaran Rasullullah

Assalamualaikum

Sunat berselawat ketika makan makanan sunnah ni.

Jom kita refresh dan review sikit apa makanan kegemaran cinta hati kita ni, Rasulullah s.a.w.



BARLI


Air barli bagus untuk demam.
Untuk lebih info boleh layari Resepi Cik Bee




TEMBIKAI

Petua anak comel. 
Nabi s.a.w berkata wanita hamil tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya.
Info khasiat tembikai boleh layari DinSteady.com



CENDAWAN


Petua mata sihat dan perancang kesihatan keluarga.
Khasiat cendawan, boleh terjah CendawanGlobal



DELIMA

Membersihakn tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari
Khasiat delima, singgah laa di Rumah Tips



MADU


Ia adalah segala makanan, segala minuman dan segala ubat
Bancuh dengan air panas untuk ubati cirit birit.
Elok diminum pada waktu pagi dengan air suam supaya dpt membuka selera, menguatkan perut dan membuang kahak.
Layari maduazzikra



KURMA

Nabi s.a.w. berkata rumah yang tidak mempunyi kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.




BUAH TIN

Buah dari syurga, Subhanallah.
Boleh dimakan bagi mengubati buasir.




SUSU

Fungsinya adalah untuk membuang panas badan, menguatkan belakang,memperbaiki otak, meningkatkan daya ingatan dan memperbaharui pandangan mata.




ANGGUR

Membersihkan darah dan perut serta menguatkan buah pinggang.


 ZAITUN

Dimakan sebagai rawatan kulit dan rambut.
Melambatkan penuaan dan merawat radang perut.
Layari Akmalrusyd


AIR

Minum perlahan-lahan jika dahaga agar tidak gelojoh yang boleh mengakibatkan sakit pada hati.














"Makanan sunnah pasti terkandung hikmah".

Comments

Popular posts from this blog

KUTU BABI

Assalamualaikum.. Toing! Toing! Menggeliat puas! Rasa mcm dah hampir sebulan membiarkan blog ini sepi... chewah!. Memang pun. Aku masih dalam proses menyusun jadual hidup selepas berumahtangga. Tapi entry kali ini aku belum nak berkongsi perihal perkahwinan. Ada hajat di hati tu...tapi belum lagi lah nak taip entry. Hari ni nak cerita pasal benda dalam gambar ni. Sumber  GOOGLE. MEMPERKENALKAAANNNNNN ......  'Kutu Babiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'  Tarraaaaa aaaaaaaa Benda ni banyak la terdapat di kawasan kampung-kampung yang berhampiran dengan hutan belukar... Nama pun kutu, dia memang suka hisap darah. Dia ni kecik je... Mungkin terbang atau dibawa angin, atau dibawa oleh haiwan-haiwan peliharaan kita yang suka sangat memburu dan bersiar-siar dalam hutan contohnya kucing. Si kecil ni memang pakar mencari makanan di urat-urat tubuh kita ni. Tempat yang paling syok sekali katanya dicelah-celah lipatan tubuh contohnya belakang telinga, kelopak mata,

Lentur Buluh

GOOGLE 1. Jika anakmu berbohong ,itu kerana engkau  menghukumnya terlalu berat. 2. Jika anakmu tidak percaya diri,itu kerana engkau tidak memberi dia semangat. 3. Jika anakmu kurang berbicara,itu kerana engkau tidak mengajaknya berbicara. 4. Jika anakmu  mencuri , itu kerana engkau  tidak mengajarnya memberi . 5. Jika anakmu pengecut,itu kerana engkau selalu membelanya. 6. Jika anakmu tidak tahu menghargai , itu kerana engkau  berbicara terlalu keras kepadanya. 7. Jika anakmu marah,itu kerana engkau kurang memujinya. 8. Jika anakmu suka berbicara pedas, itu kerana engkau tidak berkongsi dengannya.   9. Jika anakmu mengasari orang lain , itu kerana engkau suka melakukan kekerasan terhadapnya. 10. Jika anakmu lemah, itu kerana engkau suka mengancamnya.  11. Jika anakmu cemburu, itu kerana engkau membiarkannya. 12. Jika anakmu mengganggumu, itu kerana engkau kurang mencium & memeluknya.  13. Jika anakmu tidak mematuhimu , itu kerana engkau menuntut terla

Hadiah & Perempuan

Assalamualaikum... Bloggers AND Readers sekalian... Macam mana semangat hari ke-3 di tahun baru ni... Moga semuanya sihat dan ceria.. Interframe sikit kat sini. Perempuan & Hadiah. Cik Semut rasa perempuan dan hadiah memang tak dapat dipisahkan. Saling mencintai.. chewah! Dengan kata mudah. Perempuan memang suka dapat hadiah... Betul tak? Tak kisah dari siapa pun.... Mak ayah? Kekasih hati? Kawan-kawan? Betul tak? Tunggu je birthday, anniversary, hari kenduri kahwin.... Perempuan memang teruja nak buka hadiah kan... sila ke blog Henchik Hensyem yang suka bagi hadiah Tapi Lelaki?? Cool je... mungkin dalam hati excited tapi ego, so cover lah sikit kan... Atau lelaki lebih suka memberi hadiah, dan melihat penerima hadiah tersenyum sampai ke telinga? Mungkin itulah hadiah paling bermakna untuk lelaki? Cik Semut teka saja... Tak dapat nak tafsir hati lelaki ni.... ..minta lelaki lah yang jawab persoalan ini ye, Sebenarnya Cik Semut nak minta panda